Behandling av uppdragsgivares (kunders) personuppgifter
Ramp Personlig Assistans (Ramp) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av sina uppdragsgivare personuppgifter. Det är av största vikt att all sådan behandling utförs på ett lagligt och korrekt sätt som minimerar risken för intrång uppdragsgivarnas personliga integritet. I ansvaret ligger att uppgifterna
Uppdragsgivare har rätt till att få viss information om behandlingen, vilken genom denna personuppgiftspolicy tillhandahålls.
Uppgifter som behandlas
För att Ramp ska kunna fullgöra våra skyldigheter som assistansanordnare inom de lagar och bestämmelser som kringgärdar assistansreformen samt informations- och dokumentationsplikt gentemot huvudman samt angränsande myndigheter kommer Ramp att behandla ett flertal av sina uppdragsgivarens personuppgifter i form av
Behandling av personuppgifter som är att anse som känsliga – exempelvis uppgifter om hälsotillstånd utförs restriktivt, beaktande av sekretess och endast med nödvändighet samt med stöd i lag.
Mottagare av uppgifterna
a) Interna mottagare
De som tar del av uppgifterna i Ramp är de interna tjänstemän, uppdragsansvariga, som handlägger frågor rörande uppdragsgivarnas assistans samt relevanta förhållanden för att fullgöra våra förpliktelser enligt. Övriga mottagare av personuppgifter kan vara chefer och styrelseledamöter.
b) Externa mottagare inom verksamhetsområdet
Uppdragsvarens personuppgifter kan också komma att behöva utlämnas till myndigheter enligt den informationsplikt som råder inom de lagrum den personliga assistansen befinner sig
De personuppgifter som avses är i första hand
c) Externa mottagare i övrigt
Personuppgifterna kan komma att behandlas hos externa parter som har i uppdrag att utföra specifika sysslor (inklusive att tillhandahålla datasystem) rörande exempelvis tidrapportering, schemaläggning, e-post, telefon, växel, betal-/kreditkort och motsvarande. Ramp kommer att tillse att dessa externa parter hanterar personuppgifterna på ett adekvat sätt. Då den externa parten inte själv är personuppgiftsansvarig utan endast hanterar personuppgifterna för Ramps räkning, kommer vi tillse att personuppgiftsbiträdesavtal (PUBA) upprättas.
d) Utlämnade till tredje land
Såvida det inte särskilt har angetts i bilaga till denna policy kommer inte överföring av personuppgifter att ske till tredjeland (land utanför EU/EES) eller internationell organisation.
Den lagliga grunden för behandlingen
Personuppgiftsbehandlingen är laglig därför att Ramp
Lagringstiden
Uppdragsgivares personuppgifter kommer att behandlas så länge som det är nödvändigt för Ramp att fullgöra sina förpliktelser så länge assistansuppdraget varar och uppfylla skyldigheter enligt lag (exempelvis bestämmelser kring dokumentation och bokföringslagen). Ramp har att löpande gallra ut sådana personuppgifter som ej länge behövs.
Uppdragsgivares rätt till information
Uppdragsgivare har rätt till insyn i hur personuppgifterna behandlas. Uppdragsgivare kan begära att få tillgång till viss information om behandlingen samt har rätt till att få felaktiga personuppgifter ändrade, överflödig behandling begränsad, ogrundad behandling raderad och att få personuppgifter flyttade från anordnarens IT-system till en annan aktör (så kallad dataportabilitet).
Kontakt med Ramp med anledning av frågor och informationskrav
Uppdragsgivare bör kontakta assistansanordnaren i första hand vid frågor eller informationskrav. Sådan kontakt kan alltid tas med närmast uppdragsansvarig alternativt direkt till nedan angiven befattningshavare/funktion.
Ramp Personlig Assistans AB
556685-6737
Tantogatan 31
118 42 Stockholm
010-410 39 00
PU-Ansvarig: Rickard Friberg
010-410 39 00
Dataskyddsombud Annika Stridh
010-410 39 05
Skulle uppdragsgivare uppleva att Ramp inte behandlar personuppgifterna korrekt har denne rätt att vända sig till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten för att lämna klagomål.